معاون وزیر كار به مهر خبر داد؛

جزئیات بسته اشتغال دوران تحریم، پیشنهادتخفیف مالیاتی برای بنگاه ها

جزئیات بسته اشتغال دوران تحریم، پیشنهادتخفیف مالیاتی برای بنگاه ها

ارتباط با مشتری: معاون توسعه كارآفرینی و اشتغال وزیر كار با اشاره به استخراج مشاغل متاثر از دوران تحریم اظهار داشت: الزامات و راهكارهای عملیاتی بهبود فضای كسب و كار هر فعالیت اقتصادی در دوران تحریم، تدوین شده است.



عیسی منصوری در گفتگو با خبرنگار مهر، با تشریح آخرین وضعیت بسته اختصاصی پشتیبانی از تولید و اشتغال در دوران تحریم اظهار داشت: ارزیابی های دقیق ما این است كه بعضی از رسته فعالیت ها در دوران تحریم با رونق مواجه می شوند، به شرطی كه ما فضای كسب و كار اختصاصی برای این فعالیت ها را به خوبی بتوانیم مدیریت نماییم.
وی افزود: در این بسته تمام رسته فعالیت هایی كه در دوران تحریم با «رونق» مواجه می شوند، رسته فعالیت هایی كه دچار «ركود» می شوند و رسته فعالیت هایی كه «كمتر تاثیر می پذیرند» استخراج شده و برای هر گروه در جهت صیانت از اشتغال و افزایش اشتغال پذیری آنها، راهكارهای مشخصی عرضه شده است.
وی با اشاره به اینكه این بسته با دستور رئیس جمهور بزودی در دستور كار شورای عالی اشتغال یا هیأت وزیران قرار می گیرد، اضافه كرد: بعنوان مثال رسته های پایین دستی پتروشیمی، پوشاك و مبلمان همچون رسته هایی هستند كه در دوران تحریم رونق می گیرند كه رویكرد مداخله ای دولت برای این رسته از فعالیت ها، در قالب پشتیبانی از تولید و كاهش هزینه ها و همینطور كاهش توجیه اقتصادی قاچاق است.
معاون توسعه كارآفرینی و اشتغال وزیر كار افزود: «حمایت از حفظ و كسب بازارهای داخلی و منطقه ای» و «حذف موانع قانونی و مقرراتی موجود برای روان سازی كسب و كار» از دیگر اقدامات حمایتی برای این نوع مشاغل است.
منصوری اضافه كرد: در مورد فعالیت هایی كه دچار ركود می شوند مانند لوازم خانگی و صنعت خودرو، برونداد این رسته ها می تواند كاهش تولید و كاهش نیروی كار باشد؛ بنابراین رویكرد مداخله ای دولت برای این نوع از فعالیت ها، تثبیت اشتغال موجود و همینطور كنترل تولید داخل است.
وی خاطرنشان كرد: طرح و راهكار حمایتی برای رسته فعالیت هایی كه دچار ركود خواهند شد، «هدایت منابع بیمه بیكاری به حفظ اشتغال و پیشگیری از ریزش نیروی كار» است.
معاون وزیر كار، همینطور با اشاره به رویكردهای مداخله ای و حمایتی «رسته فعالیت هایی كه كمتر تاثیر می پذیرند» اظهار داشت: فرش و زعفران همچون فعالیت هایی هستند كه تاثیر اندكی از شرایط تحریم می گیرند كه برونداد این رسته ها در دوران تحریم، نهایتا تداوم وضعیت موجود با هزینه مبادلاتی بیشتر است اما برای این دسته از فعالیت ها هم رویكرد ما، حفظ وضعیت موجود و در پیش گرفتن سیاست حمایتی است.
منصوری افزود: راهكار و بسته اشتغالی برای این رسته فعالیت ها با محور «تثبیت حضور در بازارهای بین المللی»، «تثبیت اشتغال» و «تامین مالی روان تر» تدوین شده است.
اصلاح نظام تعرفه‎ ای و مالیاتی برخی رسته فعالیت ها
وی تصریح كرد: رسته فعالیت های هر سه گروه را دسته بندی كردیم و نحوه مواجهه با هر یك این رسته ها شامل شناسایی نیاز آنها، اعمال سیاست تعرفه ای جدید و تغییر سیاست های مالیاتی در این بسته پیشنهاد شده است.
معاون توسعه كارآفرینی و اشتغال وزیر كار با اشاره به سیاست های كاهش هزینه اشتغال هم اظهار داشت: نیروی كار نخستین و مهمترین ابزار كارفرمایان واحدهای كوچك است كه حق بیمه و دستمزد می تواند بعنوان دو عامل مهم در افزایش هزینه های این گروه از كارفرمایان قابل توجه باشد، كه در این شرایط امكان دارد كارفرما برای كاهش هزینه های خود تعدیل نیروی كار یا خروج نیروی كار از لیست بیمه را در دستور كار قرار دهد؛ ازاین رو در این شرایط با ریزش نیروی كار مواجه می شویم. برای جلوگیری از ریزش نیروی كار نگاه ما این است كه هزینه های این واحدها را كاهش دهیم كه راهكارهای مشخص و عملیاتی برای آن پیش بینی شده است.
منصوری با اشاره به اینكه كاهش میزان مالیات بر ارزش افزوده و دادن اعتبار مالیاتی به بنگاه های كوچك در این بسته پیشنهاد شده است، اظهار داشت: نظر شخص وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی این است كه اگر امكان كاهش مالیات بر ارزش افزوده برای واحدها و بنگاه های كوچك وجود دارد، سازوكار اجرایی آن فراهم گردد چون كه سهم مالیات این بنگاه ها در درآمد مالیاتی كشور بالا نیست بنابراین كاهش مالیات بر ارزش افزوده این واحدها تاثیر محسوسی بر كاهش درآمدهای مالیاتی كشور ندارد اما بطور قطع می تواند در تثبیت اشتغال موثر است.

1397/08/15
14:27:26
5.0 / 5
4545
تگهای خبر: اجتماعی , اشتغال , اقتصاد , تعاون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری