مردودی ۲۰ درصد خودرو های زیر ۴ سال در مراکز معاینه فنی

مردودی ۲۰ درصد خودرو های زیر ۴ سال در مراکز معاینه فنی

به گزارش ارتباط با مشتری، مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران اظهار داشت: ۱۴۳۰۰ دستگاه خودرو از شرکتهای مختلف که سن آنها زیر ۴ سال بوده و مشمول معاینه فنی نبوده اند به مراکز معاینه فنی رجوع کردند، اما ۲۰ درصد آنها در رجوع نخست مردود شدند.


به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، محمد مهدی میرزایی قمی در رابطه با آمار اخیر رجوع خودرو ها به مراکز معاینه فنی در تهران اظهار نمود: بر مبنای قانون هوای پاک، خودروهایی که عمر تولید آنها زیر ۴ سال است از معاینه فنی معاف هستند، در حالیکه خودرویی که سن آن بالای ۴ سال باشد، مطابق قانون وظیفه دارند به مراکز معاینه فنی مراجعه نمایند.
وی ضمن اشاره به این که در مراکز معاینه فنی، دو نوع معاینه فنی عادی و برتر وجود دارد، افزود: معاینه فنی برتر که استانداردهای آن توسط سازمان محیط زیست تعیین می شود، سخت گیرانه تر است و در این نوع معاینه، خودرو باید تست دور بالا را هم پشت سر بگذارد.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو های شهر تهران خاطرنشان کرد: بر مبنای آمار سال ۱۴۰۲، برخی از خودرو های غیرمشمول (یعنی خودروهایی که سن آنها زیر ۴ سال بوده) به مراکز معاینه فنی مراجعه نموده و درخواست معاینه فنی برتر داشتند، در حالیکه مشمول دریافت معاینه فنی نبوده اند.
وی ادامه داد: این سؤال در ذهن برخی افراد ایجاد می شود که چرا کسی که از نظر قانونی موظف به انجام معاینه فنی نیست، این کار را انجام داده است؟ دلیل این امر، مصوبه ای از جانب شورای شهر است که طبق آن، اشخاصی که معاینه فنی عادی دریافت نمایند، از ۱۰ درصد تخفیف و آنهائی که معاینه فنی برتر دریافت نمایند از ۲۰ درصد تخفیف در عوارض سالانه طرح ترافیکی برخوردار می شوند؛ بنابراین برخی افراد برای بهره مندی از این تخفیف ها به مراکز معاینه فنی مراجعه نموده اند.
میرزایی قمی تصریح کرد: سال گذشته، ۱۴۳۰۰ دستگاه خودروی غیرمشمول (زیر ۴ سال) به مراکز معاینه فنی رجوع کردند، اما در رجوع اول، ۲۰ درصد از آنها مردود شدند و در مصاحبه تلویزیونی دو شب گذشته هم به این مورد اشاره کردم؛ اما برخی سایت ها اعلام نمودند که ۲۰ درصد از خودرو های ایران خودرو و سایپا، علیرغم این که غیرمشمول بودند، در رجوع اول مردود شدند، در صورتی که این ۱۴۳۰۰ خودرو شامل تمام خودرو های داخلی، وارداتی، چینی، ایران خودرو، سایپا، بهمن و... بوده و من این آمار را تفکیک نکردم که بگوییم در ارتباط با ایران خودرو یا سایپا است.
وی خاطرنشان کرد: به صورت کلی ۱۴۳۰۰ دستگاه خودرو از شرکتهای مختلف که سن آنها زیر ۴ سال بوده و مشمول معاینه فنی نبوده اند به مراکز معاینه فنی رجوع کردند، اما ۲۰ درصد آنها در رجوع نخست مردود شدند و البته جای این پرسش مطرح است که چرا خودروهایی که کمتر از ۴ سال سن دارند، باید در تست معاینه فنی مردود شوند؟
وی متذکر شد: در معاینه فنی امکان دارد خودرویی در رجوع اول مردود شود، این مرحله را "مراجعه نخست" می نامیم، در این مرحله، عیب و نقص خودرو اعلام می شود و به مالک خودرو، فرصت رفع نقص داده می شود.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران اضافه کرد: بعد از رفع نقص، مالک خودرو مجدداً به مراکز معاینه فنی رجوع می کند که به این مراجعه، "مراجعه مجدد" گفته می شود و در این مرحله امکان دارد خودرو موفق به دریافت معاینه فنی شود؛ بر مبنای آمار ۹ ماه نخست سالجاری، ۲۹ درصد خودرو ها در رجوع نخست مردود شدند؛ اما بعد از رفع نقص و رجوع مجدد، آمار مردودی ها از ۲۹ درصد به ۵ درصد کاسته شده است.

مردودی ۴۰ درصد محصولات سایپا و ۲۰ درصد از محصولات ایران خودرو در رفتن به مراکز معاینه فنی

وی با اشاره به اینکه آمار ۲۰ درصد مردودی سال قبل هم در ارتباط با رجوع نخست بوده و امکان دارد در رجوع مجدد، خودرو ها موفق به دریافت معاینه فنی شده باشند، اظهار داشت: طبق آمار ۹ ماهه سالجاری، ۴۰ درصد از محصولات سایپا و ۲۰ درصد از محصولات ایران خودرو در رجوع نخست مردود شدند که هنوز هم آمار اعلامی بنده همین است و هیچ تغییری نکرده است.
طبق گزارش سایت شهر، میرزایی قمی تاکید کرد: در سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) که زیرمجموعه وزارت کشور است، به ما دسترسی به آمار و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل داده شده است. بنابراین، آماری که اعلام می شود، آمار تولیدی ما نیست.



1403/10/06
16:48:34
0.0 / 5
22
تگهای خبر: استاندارد , تولید , شركت , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری