۱۰۰۰ روز با دولت مردمی؛

سه گانه های یارانه دولت سیزدهم و پوشش اقشار لطمه پذیر

سه گانه های یارانه دولت سیزدهم و پوشش اقشار لطمه پذیر

به گزارش ارتباط با مشتری، پرداخت یارانه در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل 4 برابر شد و مبلغ یارانه از اردیبهشت 1401 از 45.500 به 300 و 400 هزار تومان افزایش پیدا کرد.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، کار و تعاون همچون مطالبی است که به سلامت جامعه و اقتصاد گره خورده است. از سال ۱۳۹۲ شرکت های تعاونی مورد بی مهری قرار گرفته و روز به روز ضعیف تر شدند. اما در دولت سیزدهم توجه به تعاونی ها و ظرفیت آنها در توسعه اقتصادی باردیگر برجسته شد.
در قانون اساسی ایران، اقتصاد به ۳ بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم می شود و تعاونی جز حلقه اصلی اقتصاد مردمی کشور محسوب می شود.
سهم تعاونی ها در برنامه پنجم ۲۵ درصد پیش بینی شده بود که این عدد امروز ۶ درصد است.
در حال حاضر هم اکنون بیش از ۲۱۰ هزار شرکت تعاونی ثبت شده در کشور وجود دارد و بیش از ۷۵ درصد از محصولات کشاورزی را تعاونی ها تولید می کنند و حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل بطور مستقیم بوسیله کارهای تعاونی ها در کشور به وجود آمده است.
همچنین حدود ۲۵۰ شرکت دانش بنیان در بخش تعاون فعالیت دارند که نشان میدهد بخش تعاون از توزیع علم تا کالا، حضور داشته و نقش آفرین است.
متأسفانه در یک دهه گذشته و در دولت های قبل توجهی به توسعه بخش تعاون و اجرای سند توسعه آن نشد؛ بدین سبب کشور گرفتار عقب افتادگی سنواتی شد.
دولت سیزدهم سند توسعه تعاون را مورد بازبینی قرار داد و در ادامه به تمام نهادها ابلاغ گردیده و آنها مکلف به اجرای سند شدند.
به گفته مسؤولان دولتی، در اقتصادی که مورد هجمه تحریم است مدل کسب و کارهای کوچک می تواند موفق تر از مدلهای کسب وکار بزرگ باشد که یکی از نمونه های مدلهای کسب وکار کوچک، شرکت های تعاونی است.
بنا بر گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شهریور ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۲ تعداد ۱۵ شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی با عضویت ۱۲ هزار و ۵۸۳ نفر، فرصت شغلی برای ۵۱۷ نفر و میزان سرمایه ثبتی ۸۳ میلیاردریال تشکیل شده است.
۴۸ شرکت تعاونی فراگیر ملی نیز با ۳ هزار و ۹۱۲ عضو و سرمایه ۴۴ میلیون و ۲۹۴ هزار ریال شکل گرفته که توانسته برای دو هزار و ۷۶ نفر فرصت شغلی بوجود آورد.
در ادامه این برنامه ها می توان به تشکیل ۲ شرکت تعاونی سهامی عام با ۳۱۵ سهامدار حقیقی و حقوقی و سرمایه ۱۵۰ هزار میلیون ریال و ۷۰ نفر اشتغالزایی، صدور ۱۰ فقره مجوز تشکیل تعاونی سهامی عام و تبدیل به تعاونی سهامی عام، تشکیل ۸۰۹ تعاونی خدماتی با عضویت ۱۱ هزار نفر و اشتغالزایی ۱۳ هزار و ۴۱۷ نفر اشاره نمود.
در تعدادی از کشورها سطح قابل توجهی از اقتصاد متأثر از اقتصاد تعاونی در بخش های مختلف است، برای نمونه و طبق آمار سازمان جهانی تعاون ICA کشورهای فنلاند، نیوزلند، سوئیس و سوئد به ترتیب ۲۱، ۱۷.۵، ۱۶.۴ و ۱۳ درصد از سهم اقتصادشان را تعاونی ها تشکیل می دهد.
سامانه های فعال در عرصه تعاون
سال گذشته در هفته تعاون چند سامانه و زیرسامانه خدمات و هوشمندسازی در این زمینه راه اندازی شد که از آن جمله می توان به زیرسامانه نقل و انتقال الکترونیکی سهام اعضای تعاونی ها (ساعت)، آموزش و ترویج تعاون (تشکیل تعاونی های دانش آموزی و دانشجویی)، درگاه مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، زیرسامانه نظارت بر تعاونی های عمرانی، سامانه ویکی تعاون، چک الکترونیک بانک توسعه تعاون (چکاد) و سامانه رتبه بندی تعاونی ها، سامانه یکپارچه اطلاع رسانی تعاونی های کشور با هدف اشتغال زایی و مدیریت هوشمند تعاونی ها اشاره نمود.
کاهش نرخ بیکاری
یکی از نکات برجسته در دولت سیزدهم، کاهش نرخ بیکاری اعلامی از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
سال گذشته نرخ بیکاری کل کشور در کانال ۸.۱ درصد قرار گرفت که رکود پایین ترین میزان ثبت نرخ بیکاری در طول دهه های گذشته شمرده می شود.
دولت در کنار توجه به اشتغال فارغ التحصیلان، برنامه مهارت افزایی نیروی کار و جوانان آماده به کار را دنبال کرد و اقدامات انجام شده توسط وزارت کار همچون راه اندازی سامانه رصد اشتغال، تقویت و توسعه مشاغل خرد و خانگی و کاهش زمان صدور مجوزهای کسب وکار، کاهش نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور را رقم زد و منجر به رسیدن نرخ بیکاری در ۷ استان کشور به زیر ۷ درصد شد.
همچنین گفتنی است؛ در این دولت شاهد رشد اشتغال در جامعه زنان هستیم.
افزایش حداقل دستمزد و کاهش تأثیر تورم
در دوره اولین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم و در سال ۱۴۰۱ حداقل دستمزد کارگران ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد. این امر منجر به کاهش فاصله دستمزد کارگران و نرخ تورم شد. بدین سان قدرت خرید این قشر تا حدودی حفظ شد.
گفتنی است؛ در شروع دولت سیزدهم حداقل دستمزد ماهانه کارگران دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود که با گذشته ۲.۵ سال به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان رسید.
به اعتقاد کارشناسان با افزایش دستمزدها و ایجاد روحیه کار، آمار بیمه شدگان الزامی نیز بالا رفته و افزایش تعداد بیمه شدگان الزامی به این معناست که کارفرما نیروی کار بیشتری را جذب کرده است.
سه گانه های یارانه از اقشار عمومی تا زنان و کودکان
یکی از اقدامات مهم در دولت سیزدهم پوشش یارانه ای اقشار لطمه پذیر است.
یارانه نقدی: افزایش نرخ تورم سبب شد تا دولت سیزدهم از اردیبهشت ۱۴۰۱، پرداخت یارانه ها را از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان با حدود ۴ برابر افزایش به ۳۰۰ هزار تومان برای دهک های چهارم تا نهم و ۴۰۰ هزار تومان دهک های اول و سوم برساند.
بر اساس آمار انتشار یافته از طرف سازمان هدفمندی یارانه ها که مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود به آن اشاره نموده است، از شروع پرداخت یارانه نقدی تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ که یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی برای دهک های مختلف در نظر گرفته شد، در هر سال دولت حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان از منابع خودرا صرف پرداخت یارانه نقدی می کرد. همین طور دولت سیزدهم فقط در سال ۱۴۰۱ بابت پرداخت یارانه نقدی حدود ۷۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه کرد.
کالابرگ الکترونیک: در ادامه پرداخت یارانه نقدی، کالابرگ الکترونیکی هم در دولت سیزدهم فعال شد.
خرداد سال ۱۴۰۲ بود که دولت طرح کالابرگ الکترونیک را اجرائی کرد و برمبنای آن ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم چرب، پنیر، ماست کم چرب، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند در سبد غذایی این طرح تعریف شد تا از این طریق سفره مردم از تورم حفظ شود. این اقلام برمبنای مطالعاتی است که انیستیتو ایران برای تامین حداکثر کالری داشته است.
در ادامه برای تشویق مردم مشمول یارانه، یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی هم به طرح افزوده شد. بدین سبب خانواری که اقدام به خرید این ۱۱ قلم می کردند کارت آنها مجدداً به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان شارژ شده و می توانند خرید بیشتری داشته باشند.
این مبلغ بهمن سال قبل با عنوان طرح «فجرانه» به ۲۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. ابتدا موضوع برای ۳ ماه تعریف شده بود که بعد از رایزنی های انجام شده در هیأت دولت مقرر است ادامه داشته باشد.
طرح یسنا: دی سال قبل دولت اقدام به تحت پوشش قرار دادن مادران حامله و شیرده ۸ استان کم برخوردار خراسان جنوبی، خراسان شمالی، هرمزگان، فارس، کهکیلویه و بویراحمد و ایلام کرد. دولت در این طرح ۱۱۰ میلیارد تومان برای پشتیبانی از ۲۷ هزار و ۵۰۰ مادر اختصاص داد.
بنا بر این طرح ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود و افراد می توانستند از فروشگاه های طرف قرارداد کالابرگ الکترونیکی تا سقف مقرر خرید کنند.
در مرحله دوم که در ایام پایانی اعتباری از محل اعتبارات ستاد ملی جمعیت برای این مهم به حساب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واریز شد، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان برای خرید سبد غذایی و بهداشتی رایگان به حساب سرپرستان خانوار ۳ دهک اول درآمدی در تمام استانهای سراسر کشور که حدود یک میلیون مادر دارای فرزند زیر ۲ سال داشتند، شارژ شد و خانواده ها فرصت داشتند این اعتبار را برای خرید بسته های رایگان غذایی و بهداشتی بهره گیرند.
گفتنی است؛ در این طرح اقلام از ۱۱ کالا به ۱۶ محصول لبنی، میوه، سبزیجات و… بالا رفته است.
یارانه ویژه کودکان دارای سوءتغذیه: در طرح مربوط به ارتقای امنیت غذایی کودکان، همه کودکان واجد شرایط از دید وزارت بهداشت، با معرفی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون محدودیت می توانند تا ۵ سالگی تحت پوشش یارانه ای قرار گیرند.
مشمولان این طرح کودکان دهک های اول تا هفتم درآمدی بوده که به ازای هر کودک نیازمند تغذیه مضاعف در دهک اول تا پنجم درآمدی یک میلیون تومان و کودکان در دهک های ششم و هفتم ماهانه ۶۰۰ هزار تومان واریز می شود.
در طرح مربوط به امنیت غذایی کودکان، سبد غذایی از ۱۱ قلم معمول با قیمت های مبنای سال ۱۴۰۱ است که مابه التفاوت نرخها با قیمت روز (۱۴۰۳) از محل یارانه جدید دولت تامین خواهد شد، به ۱۶ قلم افزایش پیدا کرد و انواع میوه و سبزیجات به این سبد معیشتی اضافه گردید.
بر اساس گزارش های اعلامی، تا کنون ۸۰ درصد از این طرح استقبال کرده اند.
وزارت بهداشت در آغاز طرح ۱۴۳ هزار کودک و در نوبت دوم ۱۵۴ هزار کودک را معرفی نمود که در نهایت بیش از ۱۳۰ هزار کودک که در دهک اول تا هفتم درآمدی جامعه بودند مشمول این طرح شدند.

1403/03/15
12:52:52
0.0 / 5
229
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , اشتغال , اشتغال زایی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
لینک دوستان ارتباط با مشتری
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری