زیر ۱۸ ساله های جامانده از یارانه فعلا منتظر باشند
ارتباط با مشتری: همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش های مختلفی از طرف شهروندان عنوان شد، از همین رو وزارت رفاه مبادرت به پاسخِ برخی پرسش های احتمالی شهروندان مانند این که «آیا مقرر است یارانه های نقدی حذف شود؟» یا این که «برای ثبت نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، به دنبال اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، وزارت رفاه به برخی پرسش های احتمالی شهروندان در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پاسخ داده است:
۱. آیا مقرر است یارانه های نقدی حذف شود؟
خیر، یارانه نقدی حذف نمی شود.
۲. آیا تغییری در پرداخت یارانه ها صورت می گیرد؟
هیچ تغییری در زمان واریز نقدی یارانه ها صورت نمی گیرد. مردم می توانند یارانه نقد خودرا هرماه دریافت نمایند.
۳. آیا پس از اجرائی شدن این طرح دیگر نمی توانیم یارانه نقدی دریافت کنیم؟
یارانه نقدی به قوت خود باقی است.
۴. استفاده از این اعتبار به چه صورت امکان پذیر است؟
خانوارهای یارانه بگیر در دهک های ۱ تا ۷ مشمول دریافت اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی می شوند و می توانند با مراجعه به فروشگاه های متصل به طرح کالابرگ از اعتبار خود بهره گیرند.
۵. شبکه ملی اعتبار و مزیت طرح خرید اعتباری چیست؟
شبکه ملی اعتبار که به اختصار "شما" نامیده می شود، بستر مدیریت و اختصاص اعتبارهای حمایتی برمبنای سیاستگذاری های رفاهی کلان دولت بصورت دقیق برمبنای هر کدملی است. در بستر شبکه ملی اعتبار (شما) رفتار حمایتی بر طبق هر کدملی تعریف می شود؛ یعنی هر فرد در هر کجای ایران که دارای کد ملی باشد بصورت دقیق و بدون انحراف از سیاستگذاری های رفاهی بهره مند خواهد شد. در قدم های بعدی برنامه نیاز و شرایط زندگی و باتوجه به پایش های دقیق، امکان بهره مند شدن از حمایت های اختصاصی و مناسب هر فرد با اختصاص اعتبار وجود دارد.
۶. شرکت در طرح خرید اعتباری اختیاری است؟ و این که اگر از اعتبار اختصاص یافته استفاده نکنیم آخر ماه این اعتبار از بین خواهد رفت؟
شرکت در این طرح کاملا اختیاری است؛ یعنی به هر خانوار این اختیار داده می شود که در صورت تمایل از اعتبار اختصاص داده شده استفاده نماید. در صورت عدم استفاده، اعتبار سوخت خواهد شد.
۷. اگر از تمام اعتبار اختصاص داده شده استفاده نشود مابقی از بین می رود یا در حساب باقی می ماند؟
مابقی اعتبار سوخت خواهد شد.
۸. جهت استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی چه طور می توانیم ثبت نام نماییم و به کجا مراجعه کنیم؟ آیا مدارک خاصی مورد نیاز است؟
برای بهره مندی از مزایای طرح، نیاز به ثبت نام، مراجعه یا ارائه مدارک نبوده و امکان خرید اعتباری بصورت خودکار برای تمامی افرادی که مشمول دریافت یارانه بوده و در دهک های یک تا هفت هستند فعال می شود.
۹. این مبلغ اعتبار بر روی کارت یارانه اختصاص داده می شود یا باید کارت جدید برای سرپرست خانواده صادر شود؟
نه فقط نیازی به صدور کارت جدید نیست، بلکه با بهره گیری از تمام کارت های بانکی که به نام سرپرست خانوار است، می توان از این اعتبار استفاده نمود. این امکان نیز فراهم خواهد شد که سرپرستان خانوار با بهره گیری از برنامه کاربردی «شما» که متعاقبا ایجاد می شود، مجوز استفاده از این اعتبار را به هر یک از خانواده خود اعطا کنند.
۱۰. چه اسامی تجاری مشمول این طرح می شوند و از کدام فروشگاه ها باید این خرید اعتباری انجام شود؟
در این طرح هیچ محدودیتی برای خرید از یک نام تجاری خاص و با یک کیفیت ثابت وجود ندارد؛ به عنوان مثال اشخاص می توانند برمبنای انتخاب و سلیقه خود از میان تمامی روغن های موجود در بازار خرید کنند و انتخاب محدود به برند یا دسته خاصی از روغن ها نیست. در آخر خرید و در زمان پرداخت، اشخاص مبلغ مشخصی از فاکتور خرید را بصورت نقد یا از کارت بانکی خود پرداخت کرده و مابقی از اعتبار آنها کسر می شود. فروشگاه های مجاز در نرم افزار کاربردی «شما» نمایش داده می شوند، در ادامه نیز تمامی فروشگاه ها و سوپر مارکت های کوچک و بزرگ به تدریج به این طرح اضافه خواهند شد.
۱۱. این طرح چه میزان هزینه برای مردم و دولت دارد؟ هزینه خرید دستگاه های کارت خوان را فروشنده باید بپردازد یا دولت رایگان در اختیار فروشندگان می گذارد؟
طرح شما (شبکه ملی اعتبار) یک طرح فناورانه محور است که برمبنای زیر ساخت های موجود کشور طراحی و بر زمینه های موجود اجرا می شود، نیاز به خرید دستگاهها و تجهیزات از طرف فروشندگان نبوده و شرکت های خدمات پرداخت با مراجعه به دارندگان پوزهای فروشگاهی در سه صنف خواروبار، لبنیات و پروتئین، ضمن آموزش و نصب نرم افزار برای آنها، دستگاه های موجود را به روز رسانی کرده و مجهز به بارکدخوان می کنند.
بیشتر بخوانید:
پاسخ به ۱۳ پرسش مردمی درباره ی اجرای طرح «فجرانه» کالابرگ
اعتراض ۸ درصد یارانه بگیران به تغییرات«دهک» خود/چگونگی درخواست بررسی دوباره اطلاعات مالی خانوارها
زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب ها
هشدار وزارت رفاه درباره ی پیامک های جعلی کالابرگ/ استفاده از یارانه تشویقی هیچ پیش شرطی ندارد
۱۲. نیاز به تهیه دستگاه کارتخوان خاصی در مغازه ها یا فروشگاه های زنجیره ای نیست؟
خیر، در طرح «شما» از زیر ساخت های موجود استفاده می شود و هیچ تغییری در مراکز خرید به وجود نخواهد آمد. همین کارتخوان های موجود در پیشخوان مغازه و فروشگاه ها با یک به روزرسانی نرم افزار قابلیت استفاده دارند و نیازی به اقدام خاص از طرف صاحبان فروشگاه ها و مغازه ها نیست. فروشگاه های زنجیره ای و سایر فروشگاه هایی که از صندوق فروشگاهی استفاده می نمایند باید از شرکت نرم افزار فروشگاهی مبادرت به بروزرسانی نرم افزار صندوق های خود کنند.
۱۳. اگر خریداران کالاهای دیگری به جز ۱۱ قلم کالای اساسی را انتخاب کنند، هزینه آنها چگونه پرداخت می شود؟
کالاهای خارج از این اقلام مشمول دریافت اعتبار نمی شوند؛ به عنوان مثال اگر شخصی در سبد کالاهای انتخابی خود علاوه بر چند قلم کالای اساسی، آب معدنی و دستمال کاغذی نیز داشته باشد، هیچ اعتباری به این دو کالا تعلق نمی گیرد و هزینه پرداختی فرد شامل سهم خریدار در کالاهای اساسی (قیمت پایه) بعلاوه مبلغ کامل این دو کالا می شود. ضمنا این اختیار وجود دارد که هر فرد کل اعتبار خودرا برای خرید یک قلم از اقلام مشمول استفاده نماید.
۱۴. تکلیف افرادی که در ماه پیش یارانه دریافت کرده اند ولی در ماه جاری هیچ یارانه ای دریافت نکرده اند، چیست؟
افرادی که در آخرین مرحله واریز یارانه، هیچ یارانه ای دریافت نکرده اند در زمره دهک ۱۰ جامعه بوده اند و از پروسه دریافت یارانه حذف شده اند. اما در صورت اعتراض، به سامانه www.hemayat.mcs.gov.ir مراجعه کنند.
۱۵. جهت ثبت نام افراد جامانده از دریافت یارانه به کجا مراجعه کنیم؟
افرادی که جهت دریافت یارانه جامانده و یا از قلم افتاده اند، در صورتیکه بالای ۱۸ سال سن داشته و شماره تلفن همراه بنام خودشان باشد و دارای حساب بانکی بنام خود هستند می توانند بصورت خانوار مستقل در سامانه My Gov.ir ثبت نام کنند.
۱۶. برای ثبت نام افراد جامانده زیر ۱۸ سال به کجا مراجعه کنیم؟
افرادی که جهت دریافت یارانه جامانده و یا از قلم افتاده اند، در صورتیکه کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشند، فعلا امکان ثبت نام نداشته و باید منتظر اعلامیه جدید سازمان هدفمندسازی یارانه ها باشند.
۱۷. در صورتی که از همسر خود طلاق گرفته باشم، جهت دریافت یارانه بصورت مستقل چکونه عمل کنم؟
با در دست داشتن مدارک، به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنید.
۱۸. در صورتی که سرپرست خانوار فوت کرده باشد، جهت دریافت یارانه بازماندگان به کجا مراجعه کنیم؟
جهت ثبت نام به سامانه My Gov.ir مراجعه کنید.
۱۹. در صورت ازدواج چگونه می توانم یارانه را از سرپرست قبلی خود جدا کنم؟
با در دست داشتن مدارک، به دفاتر پلیس ۱۰ مراجعه کنید.
منبع: hcrm.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب