فاز 2 آزادراه تهران-شمال برای تعطیلات تابستانی آماده می شود

فاز 2 آزادراه تهران-شمال برای تعطیلات تابستانی آماده می شود

به گزارش ارتباط با مشتری، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: قرار بود منطقه دو آزادراه تهران-شمال را تا آخر سال گذشته تحویل دهیم، علیرغم این امیدواریم این بخش را تا پایان خرداد تحویل دهیم و باند رفت به تعطیلات تابستان برسد.


به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، خیرالله خادمی در رابطه با پیشرفت آزادراه تهران - شمال توضیح داد: تهران شمال بزرگ ترین و پرهزینه ترین پروژه های راهسازی است، چون پل ها و تونل های زیادی دارد. از تهران تا شهرستانک منطقه یک است که بهره برداری شده و در این زمان حتی یک تصادف منجر به فوت به علت مسائل ایمنی جاده هم نداشتیم؛ منطقه دو این آزادراه از شهرستانک آغاز می شود و از تونل البزر عبور می کند و تا پل زنگوله در مازندران ادامه دارد.
وی افزود: قرار بود منطقه دو را هم پایان سال قبل تحویل دهیم اما به علت سخت بودن مسیر این اتفاق نیفتاد؛ از آنجاییکه ۸۵ درصد مسیر ۲۲ کیلومتری آزادراه، یا پل یا تونل است. علیرغم این امیدواریم این بخش را در سه ماهه اول سال و تا پایان خرداد تحویل دهیم و باند رفت به تعطیلات تابستان برسد و مردم بتوانند یک باند از آنرا بهره برداری کرده و یک باند مسیر برگشت را هم از جاده قدیم استفاده نمایند. البته مسیر برگشت منطقه دو اولویت دوم ماست که نزدیک به ۴۰ درصد پیشرفت دارد و تا سال آینده صورت می گیرد.
چرا الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی کند پیش می رود
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در رابطه با آخرین وضعیت عوارض الکترونیکی آزادراه ها در یک برنامه تلویزیونی توضیح داد: حدودا ۵۰ درصد کار انجام شده است؛ هشت آزادراه در مرحله اول الکترونیکی شد و هم اکنون تعداد زیادی از آزادراه ها الکترونیکی شده اند و به سرمایه گذارهای بخش خصوصی هم اعلام شده که زیرساخت را فراهم نمایند.
خادمی در رابطه با این که چرا پیشرفت الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی در آزادراه های خصوصی کند است، توضیح داد: پرداخت عوارض برای اینست که برای سرمایه گذار بازگشت سرمایه باشد که و انگیزه ای برای سایر سرمایه گذارها که آزادراه بسازند و ایمنی بالا رود؛ اگر سرمایه برنگردد هم سرمایه گذار دیگر امید و اطمینان ندارد و هم برای آینده مشکل ساز می شود. هم اکنون حدود ۶۸ تا ۷۰ درصد عبوری ها عوارض را پرداخت می کنند و یکی از اشکالات ما اینست که سرمایه گذاری گرفتار چالش شده است.
وی افزود: عوارض آزادراهی از راه پیامک به افرادی که از آزادراه عبور می کنند، اطلاع رسانی می شود اما کسانی که این عوارض را پرداخت می کنند، تعدادشان کم است. ما آزادراه تهران - شمال را همان اول الکترونیکی کردیم؛ اما ۱۵ درصد عوارض را پرداخت کردند که بعد هم به ۲۰ درصد رسید و سرمایه گذار هم گفت گرفتار مشکل سرمایه ای شده است. ازاین رو مردم باید در پرداخت عوارض همکاری بیشتری داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این که آیا پرداخت نکردن عوارض، جریمه ندارد، اظهار داشت: این جریمه از ۱۴۰۱ در قانون قرار گرفت و از آنجاییکه تعداد جریمه ها زیاد باشد، جریمه هم چالش برانگیز است. اگر مردم عوارض را پرداخت نکنند، به سرمایه گذار فشار وارد می شود؛ چون حتی اگر فردی به دلیل پرداخت نکردن عوارض جریمه شود، جریمه را سرمایه گذار نمی گیرد بلکه به خزانه دولت وارد می شود. البته ما با بانک مسکن و دیگر بخش ها درحال مذاکره ایم که به صورت پلکانی جریمه را اعمال کنند و پول عوارض را به سرمایه گذار دهند تا در این حوزه موفق تر عمل شود.
آزادراه شیراز - اصفهان سال جاری تحویل می شود
خادمی با اشاره به اینکه برنامه ریزی کردیم سال جاری ۲۹۳ آزادراه را بهره برداری نماییم که بیشتر از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اضافه کرد: بلندترین آزادراه کشور بین شیراز و اصفهان ایجاد می شود که ۲۱۲ کیلومتر از این آزادراه آماده شده و امیدواریم بتوانیم این آزادراه را در شش ماهه اول سال تحویل دهیم و این آزادراه می تواند تحول بزرگی در جنوب کشور ایجاد نماید.
وی در رابطه با برنامه های شرکت ساخت و توسعه زیربناها برای رشد ظرفیت حمل و نقل اظهار داشت: زیرساخت های حمل و نقل از عوامل پیشرفت کشورها است و متناسب با رشد اقتصادی باید زیرساخت های حمل ونقلی توسعه پیدا کند. ظرفیت حمل و نقل بالا در کنار توسعه اقتصادی هزینه تولید را پایین می آورد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی ایران ویژه بوده و در پل ارتباطی شرق و غرب دنیا قرار گرفته است، اضافه کرد: وجود جاده های تاریخی مثل جاده ابریشم یا جاده مروارید دلیل اینست که همه مسیرهای ارتباطی دنیا از کشور ما عبور کرده است. در شرایط حال حاضر هم بهترین مسیر حمل و نقل بار و مسافر بین شرق و غرب دنیا، عبور از کشور ما است اگر مسیرهای اصلی را توسعه دهیم، ارزان ترین و کوتاه ترین مسیر ایران است و باید در این حوزه برنامه داشته باشیم.
به ساخت ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه و ۱۳ هزار کیلومتر بزرگراه نیاز داریم
خادمی در رابطه با طرح های نیمه تمام حوزه راه در کشور توضیح داد: هم اکنون ۸۲ هزار کیلومتر مسیر جاده اصلی، فرعی بزرگراهی و آزادراهی و ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد و در کل ۲۱۰ هزار کیلومتر راه در کشور موجود است که عمده ترین مسیرها از نظر تاثیرگذاری، آزادراهی، بزرگراهی، راه اصلی و فرعی است. در حوزه آزادراه ۲۸۰۰ کیلومتر آزادراه وجود دارد که نیاز کشور حداقل به ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه است؛ در قسمت بزرگراهی ۳۶ هزار کیلومتر راه شریانی وجود دارد که تمام این ها باید آزادراه یا بزرگراه شوند و باید ۱۳ هزار کیلومتر دیگر بسازیم تا به تعادل برسیم.
وی در رابطه با نیاز بخش ریلی هم اظهار نمود: در قسمت ریلی ۱۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی موجود است که ۱۲ هزار کیلومتر اصلی و بقیه فرعی است. در قسمت ریلی تکمیل مسیرهای کریدوری در دستور کار قرار دارد و با عنایت به این که یکی از درآمدهای کشورها حمل و نقل است، دولت سیزدهم بر تکمیل مسیرهای ریلی و آزادراهی تمرکز کرده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: شرکت توسعه زیرساخت، ۲۱۰ طرح مصوب در قانون بودجه دارد که برخی از آنها هنوز شروع نشده است. بیشتر از ۱۰ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی، بزرگراهی و ریلی در کشور در حال اجرا می باشد که ارزش روز این پروژه ها ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و پیشرفت فیزیکی ۳۵ تا ۴۰ درصدی دارد. این ۱۰ هزار کیلومتر پروژه راه شامل ۶۰۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی و نزدیک به ۱۰۵۰ کیلومتر آزادراه می شود و حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری روی زمین مانده این پروژه ها است.
خادمی افزود: هم اکنون ۲۹ هزار میلیارد تومان ابلاغ اعتبار سالانه داریم که ۲۷ هزار میلیارد تومان دریافتی بوده است. اگر هرکیلومتر زمین آزادراهی به حداقل ۳۰ میلیارد اعتبار نیاز داشته باشد، بدون احتساب تورم، با این میزان تأمین اعتبار ۱۰ سال طول می کشد که این پروژه ها را تمام نماییم.
وی در رابطه با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تأمین مالی پروژه ها اظهار داشت: در دو بخش ریلی و بزرگراهی و راه اصلی همه سرمایه گذاری ها باید دولتی باشد؛ اما در قسمت آزادراهی سرمایه گذاری بخش خصوصی هم وجود دارد. یکی از روش های داخلی تأمین مالی هم استفاده از تسهیلات بانکی بوده که در این حوزه اقدامات خوبی در وزارت راه و شهرسازی انجام شده و سال قبل نزدیک به ۱۱۱ پروژه را بر مبنای ماده ۵۶ به بانکها عرضه دادیم. بر مبنای تفاهمات انجام شده بانکها موافقت کردند که ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند و این امر تسریع در تأمین مالی پروژه ها را به همراه دارد.




منبع:

1402/02/18
04:41:33
0.0 / 5
412
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , بودجه , تسهیلات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری