افزایش قیمت بلیت هواپیما راه نجات صنعت هوایی است
به گزارش ارتباط با مشتری، یک کارشناس صنعت هوایی با اشاره به احتمال افزایش نرخ بلیت هواپیما، اظهار داشت: این اتفاق برای نجات صنعت حمل و نقل هوایی در زمان حاضر تنها راه است، البته باتوجه به عدم تناسب عرضه با تقاضا، این رخداد منجربه کوچک شدن سایز بازار خواهد شد، اما همچنان تقاضا پیشتاز است و رقابتی برای حفظ سهم بازار بین شرکتها به راه خواهد افتاد که مطلوب است.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، بگفته مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، با اجرائی شدن قانون آزادسازی نرخ بلیت در سال ۱۳۹۴، شرکتها توانستند باتوجه به عرضه وتقاضا، نرخ تسعیر ارز و قیمت تمام شده، بلیت های خودرا عرضه کنند و تا سال ۱۳۹۷، تعداد ناوگان با اضافه شدن ۵۳ هواپیما، به ۳۲۱ فروند رسید و تعداد مسافران هم به ۲۴ میلیون افزوده شد.
این نشان داد که آزادسازی سبب شده مردم سفرهای خودرا مدیریت کرده و بیش از صنعت هواپیمایی استفاده کنند، هم مردم استفاده بیشتری از مزایای حمل و نقل هوایی بردند، در رونق مناطق کم برخوردار هم تاثیر خودرا گذاشت و صنعت هواپیمایی توانست هواپیماهای جدیدتری را وارد ناوگان کند و در کل به اقتصاد کشور کمک کرد. با توجه به این از زمان افزایش نرخ ارز از سال ۱۳۹۷، با تعیین سقف نرخ بلیت و ممانعت برای اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت طبق قانون، صنعت هواپیمایی وارد عرصه رکود شد. در این سال ها هم چون نرخها مناسب نبود و شرکتها نمی توانستند هزینه هایشان را پوشش دهند، امکان تامین هواپیمای جدید برای کشور فراهم نشد و سال به سال، سن ناوگان افزایش پیدا کرد.
تغییر تعرفه بلیت هواپیما در دستور کار است
مدتی پیش محمد محمدی بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- درباره ی نرخ بلیت هواپیما توضیح داد: در زمینه نرخ بلیت هواپیما برمبنای قانون پنجم توسعه بحث شناورسازی و متعادل سازی را داشتیم که باتوجه به شرایط کرونا و محدودیت هایی که در این دو سال پیش آمد، متوقف گردید. دی ماه سال قبل ۱۵ درصد نرخها را در مقایسه با آذرماه کاهش دادیم که این نرخها همچنان پابرجا است.
وی افزود: باتوجه به درخواست شرکت های هواپیمایی و افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه هایی که این این شرکتها داشتند، درخواستی برای تغییر قیمت بلیت ارائه کردند که بمحض تصویب اعلام خواهد شد؛ البته این درخواست ها درحال بررسی است و هنوز جزییات آن معین نیست و بمحض نهایی شدن اعلام می شود.
حیات اقتصادی هوانوردی، با اقتصاد ارزی گره خورده است
در این جهت آرمان بیات -کارشناس صنعت هوایی- در گفت و گو با ایسنا با ارائه توضیحاتی درباره ی نرخ بلیت هواپیما اظهار داشت: هزینه عملیاتی ناوگان، نرخ بلیت و توسعه متوازن حمل و نقل هوایی در کشور در دو سال اخیر موجی از گفتگوهای رسانه ای مدیران شرکت های هواپیمایی را به راه انداخته است و هر یک به صورتی از وضع حاضر حمل و نقل هوایی و تحمیل هزینه های بسیار در چرخه عملیات، نظراتی عمدتاً انتقادی دارند و افزایش فاکتورهای هزینه بر را منجربه صعود نرخ تمام شده می دانند.
وی اشاره کرد: بااینکه به لحاظ کلی اقتصاد حمل و نقل هوایی ایران احوال خوشی ندارد اما انتظار است شرکتها از این فرصت برای اصلاحات وسیع ساختاری در افکار و سازمان خویش، بهره ببرند.
این کارشناس صنعت هوایی با اعلان اینکه حیات اقتصادی هوانوردی ایران، با اقتصاد ارزی گره خورده، اظهار داشت: بدین جهت عدم تناسب با اقتصاد بازار، منجر به تشدید چالش ها شده است. مبرهن است که حمل و نقل هوایی ایران تاب و تحمل نرخ منفی فشار را ندارد. امری که در مدیریت ریسک تعریف می شود و نشان میدهد در بحران، نرخ استقامت تا چند روز یا چند ماه است. بدیهی است هیچ شرکت هواپیمایی در دنیای امروز، امکان استقامت بلندمدت در بحران را ندارد اما این دوره زمانی، میزان قابلیت اطمینان به ساختار را نشان میدهد.
بیات افزود: بااینکه سیاست های ظالمانه تحریم، برخی مشکلات مدیریتی، عدم شفافیت، بی توجهی به اثرات متغیرات و عدم توان در تطبیق سریع و خیلی از دیگر موارد، در پیش آمد وضع حال برای ایرلاین ها بی تاثیر نیست. با اینحال جراحی وضعیت امروز، ریشه درد را مشخص می کند که شناسایی و اشتراک گذاری آن خود درسی برای آینده حمل و نقل هوایی است و می تواند اثرات رخداد مشابه را به حداقل برساند.
وی با اعلان اینکه به زودی و بصورت رسمی افزایش نرخ بلیت هواپیما اتفاق می افتد، اظهار داشت: این اتفاق برای نجات صنعت حمل و نقل هوایی در زمان حاضر تنها راه و یک باید است. از طرفی باتوجه به عدم تناسب عرضه با تقاضا، این رخداد، منجربه کوچک شدن سایز بازار خواهد شد اما همچنان تقاضا پیشتاز است و طبیعتا صدمه ای متوجه شرکتها نخواهد شد و تنها رقابتی برای حفظ سهم بازار به راه خواهد افتاد که مطلوب است.
این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی با اعلان اینکه حفظ سهم با رویکرد رشد، اقدامی علمی و عملی را می طلبد، اضافه کرد: مهندسی هزینه و مدیریت نقدینگی همراه با شناسایی حقوق مشتری و تکریم آن، بخش مهمی از اقدامات است. در این جنگ اقتصادی و تورم حاصله و افزایش بهای خدمات در این دوره کوتاه، عده ای از مردم هستند که توان استفاده از خدمات برایشان به حداقل می رسد، اما ریشه چالش های امروز، در فرآیندهای گاهی اشتباه گذشته قابل شناسایی است.
منبع: hcrm.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب