حقوق معوقه، عیدی و سنوات بیشترین تعداد دادخواست کارگران در ۱۴۰۰

حقوق معوقه، عیدی و سنوات بیشترین تعداد دادخواست کارگران در ۱۴۰۰

به گزارش ارتباط با مشتری بررسی پرونده های حقوقی و دعاوی کار کارگران در سال ۱۴۰۰ نشان داده است که بیشترین ثبت دادخواست ها و پرونده های حقوقی در ارتباط با حقوق معوقه، عیدی و پاداش، سنوات خدمات و مرخصی استحقاقی بوده است.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، مطابق با ماده ۱۵۷ قانون کار، هر گونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای قانون و سایر مقررات کار، قرارداد کارآموزی، موافقت نامه های کارگاهی یا پیمانهای دسته جمعی کار باشد، در مرحله اول از راه سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کارآموز و یا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار و در صورتیکه شورای اسلامی کار در واحدی نباشد، از راه انجمن صنفی کارگران و یا نماینده قانونی کارگران و کارفرما حل و فصل خواهد شد و در صورت عدم سازش، از راه هیأت های تشخیص و حل اختلاف به ترتیب آتی رسیدگی و حل و فصل خواهد شد.
گزارشها در مورد بررسی تعداد موارد خواسته در هیأت های تشخیص دعاوی در سال ۱۴۰۰ نشان داده است که بیشترین تعداد خواسته های مطرح شده از جانب کارگران متعلق به سایر موارد و بعد از آن حقوق معوقه، عیدی و پاداش، سنوات خدمات و مرخصی استحقاقی بوده است؛ به نحوی که در سال ۱۴۰۰ تعداد خواسته های مطرح شده در هیأت های تشخیص ۲۶۵ هزار و ۴۷۸ مورد بوده در حالیکه طی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ کمتر از این میزان بوده است.

طی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ خواسته های در ارتباط با سایر، طرح طبقه بندی مشاغل و حق بیمه اجتماعی بیشترین میانگین نرخ رشد سالانه را داشته اند؛ در مقابل مواردی مانند کار نوبتی، تفاوت مزد و حق عائله مندی دارای بیشترین نرخ تغییرات سالانه منفی هستند.
همچنین نتایج گزارش مرکز برنامه ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار نشان داده است که طی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ تعداد مراجع حل اختلاف از روند افزایشی برخوردار بوده است. به نحوی که هیأت های تشخیص دعاوی کار با میانگین نرخ رشد سالانه ۲.۳ درصد از ۶۰۴ هیأت به ۶۴۷ هیأت و هیأت های حل اختلاف دعاوی کار با میانگین نرخ رشد سالانه ۲.۶ درصد از ۳۲۶ هیأت به ۳۵۲ هیأت افزایش پیدا کرده است.
همچنین تعداد دادخواست ها و پرونده های واصله به مراجع حل اختلاف دعاوی کار و تعداد آرای صادره در سال ۱۴۰۰ از این حکایت دارد که نسبت آرای صادره به دادخواست های واصله در هیأت های تشخیص حدود ۸۰.۹ درصد و نسبت آرای صادره به پرونده های واصله هیأت های حل اختلاف حدود ۶۵.۳ درصد بوده است.



منبع:

1401/04/11
19:50:51
0.0 / 5
543
تگهای خبر: اجتماعی , خدمات , كارگر , كارگران
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری