۸۲ درصد زنان علاقمند به كسب و كارهای خانگی
به گزارش ارتباط با مشتری بر مبنای آمارها، ۸۲ درصد زنان و ۱۸درصد مردان علاقمند ورود به كسب و كارهای خانگی هستند. مشاغل خانگی یكی از طریق های ایجاد اشتغال و درآمد برای افراد جویای كار بخصوص زنان خانه دار و سرپرست خانوار محسوب می شود.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، برابر قانون ساماندهی و پشتیبانی از مشاغل خانگی به آن دسته از فعالیت هایی كه توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسكونی در چارچوب یك طرح كسب و كار بدون ایجاد بی نظمی در آرامش واحدهای مسكونی همجوار شكل می گیرد و منجر به تولید و عرضه كالا به بازار می شود، مشاغل خانگی گفته می شود.
قابلیت انجام این نوع كسب و كار در منزل سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آنها شده كه از آن جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنها، حذف هزینه های مربوط به رهن و اجاره كارگاه یا مغازه، كاهش هزینه های ایاب و ذهاب و استفاده از سایر اعضای خانواده بعنوان نیروی كار اشاره نمود.
با نگاهی گذرا به اقتصاد كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می توان به اهمیت كسب وكارهای بومی و خانگی بازار محور پی برد به نحوی كه الان چین، ایتالیا، استرالیا و انگلستان همچون كشورهای موفق در زمینه توسعه كسب و كار خانگی و كارآفرینی خانوادگی به شمار می روند.
بر اساس گزارش دفتر آمار اتحادیه اروپا، هلند با ۱۳.۷ درصد دارای بیشترین شاغلان خانگی بوده است و در تمامی كشورهای عضو منطقه یورو و اتحادیه اروپا، شمار كسانی كه دارای مشاغل خانگی هستند از شمار افرادی كه از خانه برای دیگران كار می كنند، بیش تر است. تا سال ۲۰۱۷، شمار بانوانی كه در خانه كار می كرده اند از مردان بیشتر بوده و تنها در دانمارك و هلند شمار كاركنان مرد در حوزه مشاغل خانگی بیشتر از شمار كاركنان زن است. در میان گروه های سنی مختلف نیز، بیشتر شاغلان در بخش كسب وكارهای خانگی در گروه سنی ۲۵ تا ۴۹ سال بوده اند.
در میان كشورهای عضو منطقه یورو و اتحادیه اروپا، هلند با ۱۳.۷ درصد دارای بیشترین تعداد شاغلان خانگی است و بیشتر شاغلان كسب و كارهای خانگی در گروه سنی ۲۵ تا ۴۹ سال قرار دارند.
بسیاری از كارشناسان، گسترش اشتغال پایدار با ایجاد مشاغل خانگی را یكی از طریق های رونق اقتصادی می دانند و مشاغل خرد و خانگی را بستر مناسبی برای اشتغالزایی اعضای خانواده به شمار می آورند.
انجام كسب و كارهای خرد و كوچك خانگی با كمترین هزینه و مواد اولیه در كنار خانواده ضمن ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی برای خانواده در رشد و پویایی اقتصاد و فعالیت های اجتماعی مؤثر است.
اهمیت گسترش مشاغل خانگی تا به آنجا است كه یك كارشناس كارآفرینی به جوانان و كارجویانی كه علاقمند به آغاز یك كسب و كار هستند ولی قدرت ریسك ندارند، سفارش می كند كه از كسب و كارهای خرد و خانگی شروع كنند تا به مرحله خودباوری و اعتماد به نفس برسند.
مسلم خانی مهمترین عامل راه اندازی یك كسب و كار را داشتن ایده دانسته و می گوید: ایده نقطه آغاز كارآفرینی است و كارآفرینان موفق از میان صدها ایده یكی را پرورش داده و آنرا به موفقیت رسانده اند.
این مدرس كسب و كار درباره متقاضیان كسب و كاری كه سرمایه ۱۰۰ میلیون تومانی دارند و در فكر شروع یك كسب و كار تازه هستند، می گوید: الان خیلی از كسب و كارهای خرد و خانگی را صاحبان كسب و كارها با پنج میلیون تومان و سه میلیون تومان راه اندازی می كنند. امروز ۴۲۸ رشته شغل وجود دارد كه می توان در منزل راه اندازی نمود و ادیتوری، تدریس خصوصی، برنامه نویسی، نویسندگی، بازاریابی، آشپزی و قالیبافی همچون این شغل ها است.
برابر اعلام ستاد ساماندهی و پشتیبانی از مشاغل خانگی، تابحال ۱۵۱ هزار شغل در زمینه كسب و كارهای خانگی به وجود آمده و طی شش ماهه سال ۱۳۹۷ باز ۶۲۹ مورد بازارچه و نمایشگاه در نقاط و استان های مختلف در این زمینه راه اندازی و فعال گردیده است.
همچنین ۶۲ درصد زنان سرپرست خانوار و ۳۸ درصد افراد غیر سرپرست خانوار در حوزه مشاغل خانگی فعالیت دارند و طی سال های ۱۳۹۵ تا بهمن ۱۳۹۷ بیشتر از ۵۴۰ هزار نفر در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام كردند كه از این تعداد، ۲۱۳ هزار نفر موفق به دریافت مجوز شده اند.
مهناز امامدادی رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت مشاغل خانگی در گفت و گو با ایسنا، می گوید: مشاغل خانگی با عنایت به هزینه و سرمایه گذاری كمتر نسبت به سایر مشاغل و فعالیت در محیط خانه بیشتر مورد توجه بانوان قرار می گیرد و تولید كالا با ذوق و استعداد بانوان و فروش بدون واسطه آن با ایجاد انگیزه بالایی همراه می باشد كه سپس مدتی به افزایش نشاط اجتماعی و شادابی بانوان منجر می شود.
او می گوید: در سال های ۹۵ تا ۹۷ شاهد رشد فعالیت شبكه ای و پشتیبانی در زمینه مشاغل خانگی بوده ایم كه این رشد در سال ۹۷ نسبت به سال پیش از آن ۳۲ درصد بوده است.
الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در جهت ایجاد اشتغال پایدار و در امتداد بهبود معیشت و كمك به اقتصاد خانوار خصوصاً زنان سرپرست خانوار شكل گرفته است.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح الگوی نوین مشاغل خانگی در ۹ استان كشور، می گوید: از سال قبل تا كنون ۹۵۰۰ نفر از متقاضیان این نوع مشاغل به بازارهای فروش و بنگاه های بالادستی متصل شدند. متقاضیان مشاغل خانگی و خیلی از كسب و كارها به تنهایی در مراحل اولیه حضور خود نمی توانند حضور موفقی در بازار داشته باشند و برای افزایش میزان موفقیت، كمك به بالا رفتن درآمد و پایداری بهتر كسب و كار نیاز است این افراد، به بنگاه های بالادستی متصل شوند به همین جهت اتصال بنگاه های كوچك و مشاغل خانگی به بنگاه های بالادستی مورد تاكید قرار دارد كه تابحال به خوبی اجرایی شده است.
به گفته امامدادی، الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در جهت ایجاد اشتغال پایدار و در امتداد بهبود معیشت و كمك به اقتصاد خانوار خصوصاً زنان سرپرست خانوار شكل گرفته است.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی تاكید دارد كه متقاضیان راه اندازی كسب و كارهای خانگی، ابتدا باید درخواست خودرا در سامانه مشاغل خانگی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی به نشانی https: //mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir ثبت كنند و پیش از آن لیست مشاغل خانگی و جزئیات شرایط و رشته های مورد نظر را مطالعه و متناسب با میزان مهارت و طرح اشتغال خود در سامانه ثبت نام كنند.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، الگوی نوین مشاغل خانگی بطور آزمایشی در ۹ استان ایلام، آذربایجان غربی، لرستان، چهار محال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، كردستان و كرمانشاه به اجرا در آمده و اخیراً سیستان و بلوچستان باز به این طرح افزوده شده است. مشاغل خرد و خانگی بهترین كسب و كار برای كسانی است كه ریسك پذیری كمتری برای ورود به بازار كار دارند. به اعتقاد كارشناسان با عنایت به آنكه این نوع كسب وكارها از امكانات منزل بهره می گیرند و عمدتاً جهت راه اندازی نیازی به مجوز ندارند، در دوران ركود اقتصادی از دوام و پایداری بیشتری برخوردار می باشند و شانس موفقیت این نوع كسب و كارها بسیار بالا است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب