وزیر راه و شهرسازی بیان كرد:
اتصال ترانزیتی هند و افغانستان از راه چابهار
به گزارش ارتباط با مشتری وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سرمایه گذاری های گسترده در بخش های مختلف حمل و نقل بخصوص در بخش بندری، دریایی و ایجاد تسهیلات ترانزیتی گمركی در زیرساخت های حمل و نقل در راه محور شرق و حمایت های گسترده دولتی، بندر چابهار را بعنوان اتصال ترانزیتی منطقه ای بین هند و افغانستان تبدیل نموده و در صورت رفع موانع علاوه بر توسعه محور شرق شاهد رونق ترانزیت در این راه خواهیم بود.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا- محمد اسلامی در همایش توسعه چابهار اضافه كرد: توسعه بندر چابهار بعنوان یك قطب بندری در ترانزیت منطقه ای فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا فراهم نموده كه از راه مشاركت منطقه ای بخصوص تسهیلات سرمایه گذاری هندوستان شاهد توسعه بیشتر از پیش آن در آینده خواهیم بود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار نمود: چابهار علاوه بر اتصال كشورهای آسیای جنوبی با آسیای مركزی، كشورهای خلیج فارس، آسیای میانه، حوزه قفقاز و كشورهای محصور در خشكی را به آبهای آزاد متصل می كند.
وی اظهار داشت: اتصال ریلی، هوایی و جاده ای بندر چابهار به كشورهای افغانستان و آسیای میانه برای سهولت در حمل و نقل كالا و مسافر در اولویت این وزارتخانه است.
وزیر راه اضافه كرد: خطوط ریلی بندر چابهار به افغانستان و آسیای میانه و خط ریلی به چین از راه ایران به اروپا از اصلی ترین برنامه های ایران در توسعه خطوط ریلی است.
وی بیان كرد: برقراری ارتباط ترانزیتی افغانستان و آسیای میانه از راه محور ترانزیتی شرق كشور یعنی چابهار ـ میلك منجر به نزدیكی مسافت بندر چابهار و افغانستان می شود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: فصل نوینی از نقش آفرینی بندر چابهار در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی شكل گرفته و این نوید دهنده توسعه همه جانبه این منطقه محروم و دور افتاده از پایتخت كشور است.
اسلامی بیان كرد: ایران در راه مبادلات تجاری و اقتصادی شرقی- غربی و شمالی-جنوبی می تواند بعنوان پیوند ترانزیتی مطمئن و مقرون به صرفه مورد توجه و بهره برداری همه كشورهای ذینفع قرار گیرد.
وی اظهار داشت: بدین منظور چابهار با موقعیت راهبردی مورد توجه سرمایه گذاری های منطقه ایست و مشاركت شركت های هندی و حضور سایر كشورها می تواند به توسعه منطقه كمك نماید.
اسلامی افزود: توسعه ظرفیت فعلی هشت و نیم میلیون تنی چابهار به 77 میلیون تن از برنامه های مهم می باشد و با این اقدام می توان زمان و هزینه انتقال اموال تجارتی كشورهای منطقه را كم كرد.
وی ادامه داد: بنادر ایران در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس قادر به جابجایی حدود 232 میلیون تن بار هستند و خدمات موثری را برای صاحبان كالا و مشتریان فراهم می آورند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از اصلی ترین برنامه های ایران توسعه خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است و مصمم به اتصال بندر چابهار به كشورهای همجوار نظیر افغانستان هستیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب