بهره وری نیروی کار در کشور ۲ دلار از میانگین جهانی پایین تر است

بهره وری نیروی کار در کشور ۲ دلار از میانگین جهانی پایین تر است

ارتباط با مشتری: به گزارش ارتباط با مشتری، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: در ایران بر مبنای مطالعات ۲۰۲۳ با بخشایش از نرخ تسعیر ارز بهره وری نیروی کار ۲۳ دلار است که ۲ دلار از بهره وری میانگین جهانی پایین تر است.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، امروز یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳ در ادامه سلسله نشست های گفتمان سازی عدالت اجتماعی فراگیر با مبحث «فقرزدایی و رفاه در آئینه آموزش» با حضور و سخنرانی غلامحسین محمدی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، سیدمصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش و سیدهادی موسوی نیک عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در محل مؤسسه کار و تأمین اجتماعی برگزار گردید.
غلامحسین محمدی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ابتدا نشست به سخن پرداخت و اظهار داشت: بخشی از آموزش به فقر مهارتی برمی گردد. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بعنوان متولی آموزش های غیر رسمی مهارتی در کشور مطابق قانون بیشتر از ۷۰۰ مرکز دولتی و بیشتر از ۲۰ هزار تا آموزشگاه خصوصی نهاد تنظیم گر آموزش های مهارتی است.
وی اضافه کرد: در آموزش رسمی هم که هم در هنرستان های کشور صورت می گیرد و هم دانشگاه ها آمارها در تاثیر آموزش در بازار کار باید اعلام گردد.
وی افزود: عوامل مؤثر بر ناکاستی ها و کمبودها در حوزه آموزش شاید یه تعریفی از فقر مهارتی نیاز باشد. اساساً این که یک نفر نتواند یک شغلی را در بازار کار به عهده بگیرد دلایلی دارد، ؛ نخست این که به لحاظ آموزشی آماده نیست یا شکاف مهارتی دارد یا فقر مهارتی دارد. ضروریست فرد ارتقا مهارتی پیدا کند که بتواند شغلی را بر عهده گیرد. یا این که باید تلاش شود که آموزش های جدیدی را به فرد عرضه داد.
وی خاطرنشان کرد: ما در ایران اجزای مختلفی را در این خصوص که بررسی کردیم، می توانیم عوامل مؤثر را را برشماریم. یکی به ضعف نظام آموزشی برمی گردد. دیگری عدم دسترسی به آموزش ها است. یکی تغییرات سریع بازار کار بوده یا عدم هماهنگی بین آموزش و صنعت برمی گردد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه عوامل اقتصادی و اجتماعی که به آن اشاره شد، ریسک های اجتماعی، اقتصادی سیاسی در ایران است، اظهار نمود: به لحاظ آمار وضعیت هر کدام از این عوامل چگونه است به تغییرات سریع بازار کار که در ایران وجود دارد، عدم انطباق مهارت ها را هم شاهد می باشیم، برمی گردد.
وی افزود: علاوه بر شکاف مهارتی و فقر مهارتی، پیشبینی می شود که طی ۵ سال آینده ما بیشتر از ۱۷۰ میلیون شغل جدید داشته باشیم که عموماً در رابطه با مهارت هایی است. در سال ۲۰۲۵ کارفرماها به دنبال جذب نیرو برای این شغل های جدید هستند؛ مثل تفکر تحلیلی، باور انعطاف پذیری، تفکر خلاق و....
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: حدود ۹۲ میلیون شغل هم پیشبینی می شود که کمرنگ یا حذف شوند.
محمدی تصریح کرد: در این خصوص ضروریست از هر ۱۰ کارگر ۶ نفر تا پیش از سال ۲۰۲۷ به افزایش مهارت و آموزش های مجدد بپردازند؛ یعنی ۴۰ درصد از مهارت های فعلی در ایران تا سال ۲۰۲۷ احتیاج به روز رسانی دارند.
وی اظهار داشت: پایشی که اخیرا توسط برخی نهادها انجام شده نظرات کارفرمایان تقریبا با این نظرات تطابق دارد. یعنی ۴۰ درصد از کارفرمایان قصد دارند کارکنان را به علت کاهش تطابق مهارت ها تعدیل کنند و ۵۰ درصد هم قصد دارند که نقش ها را تغییر دهند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: این به مفهوم لزوم آموزش های جدید در کشور است.
محمدی اضافه کرد: در ایران اگر بخواهیم این نقشه فقر مهارتی را بررسی نماییم در ابعاد مختلف، پایش سالانه نشان داده است استان سیستان و بلوچستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی در این مورد یعنی فقر مهارتی در وضعیت نامناسبی قرار دارند و بعضی از استان ها مثل تهران، قم و البرز وضعیت بهتری دارند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای اظهار داشت: البته ما آموزش طولانی می دهیم اما تمرکز روی مهارت نیست.
این مسئول دولتی در قسمتی دیگر از سخنان خود، اظهار نمود: حدود ۳۰ درصد از جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال کشور در شرایط فعلی با وجود همه کارهایی که در حوزه آموزش انجام شده و فراگیری آموزش هایی که داریم تحصیلات متوسطه دوم ندارند. این در مقایسه با کشورهای دنیا که حدود ۱۰.۳درصد است عدد بزرگی است. یعنی ما ۳ برابر نرخ دنیا در این گروه سنی، متوسطه دوم ندارند.
وی خاطرنشان کرد: در حالیکه آموزش های مهارتی باید در هنرستان ها شکل بگیرد. قابل ذکر است در این خصوص از سال ۹۰ تا ۹۸ خورشیدی این نرخ در مدرک تحصیلی متوسط دوم از ۶۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
وی بیان نمود: دسترسی به آموزش و بهره مندی از آموزش دوم متوسطه، امروز به ۸۰ درصد رسیده است.
محمدی افزود: شاخص دیگر در حوزه آموزش به مبحث فلاکت و مسائل اقتصادی و سیاسی برمی گردد که در رابطه با همان ریسک های سیستماتیکی است. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اینکه شاخص فلاکت در ایران اثر مستقیمی در مبحث آموزش مهارت دارد، اظهار داشت: ما به لحاظ فلاکت از میانگین کشورهای خارجی و آفریقا جنوبی ۵۲ درصد بالاتر است. در واقع داده ها همدیگر را تشدید می کنند یعنی بیکاری و نرخ تورم تاثیر مستقیمی روی کاهش مهارت و فقر مهارتی آموزشی دارد ضمن این که فقر مهارتی منجر به افزایش نرخ تورم می شود.
این مسئول دولتی افزود: بر مبنای ابعاد آماری، فقر مهارتی در ایران هم از جنبه دسترسی به آموزش ها هم از جنبه کیفیت آموزش ها و هم ریسک های سیستماتیکی که در کشور به لحاظ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وجود دارد، تقریبا نشان دهنده یک عدد بزرگ تری نسبت به میانگین دنیا است. برخی داده های دیگر که سال جاری انتشار یافته، علل دیگر و جدیدتری را نشان داده است.
وی افزود: در توسعه آموزش های مهارتی در ایران شاخص سرمایه گذاری سازمان ها در آموزش در ایران رتبه ۱۳۴ را در دنیا دارد. در شاخص کیفیت هم رتبه ۱۱۵ را داریم؛ یعنی سازمان های ایرانی جز ۸ کشور آخر دنیا هستند که وضعیت سرمایه گذاری در آموزش را نشان داده است.
وی اظهار داشت: وضعیت نظام آموزشی هم با وجود این که ما از لحاظ میانگین سالهای تحصیلی رتبه ۶۱ را داریم، رتبه تقریبا قابل قبولی است. همینطور در شاخص مجموعه مهارت فارغ تحصیلان رتبه ۱۳۶ را داریم که جز ۶ کشور آخر جهان هستیم. بدین سان آموزش می دهیم ولی بچه ها مهارت کافی ندارند؛ همزمان در سازمان های کشور هم آموزش می دهیم اما باردیگر این آموزش کیفیت کافی را ندارد.
محمدی اعلام نمود: آمار دیگری که این خلأ را بیشتر نشان داده است عرضه و تقاضا در بازار کار کشور است، ضمن این که متوسط نرخ خروج کارکنان از سازمان ۵۰ درصد بیشتر از جهان است. افراد دلیل خروج از کار را نبود امکانات آموزشی و ارتقا فردی عنوان کرده اند.
وی اضافه کرد: علاوه بر علل بالا موضوع هایی مثل شاخص بهره وری و سرکوب دستمزد و… هم مطرح است. ما روش های مختلفی داریم که بهره وری نیروی کار را محاسبه می نماییم. در ایران در سال ۲۰۲۳ با بخشایش نرخ تسعیر ارز خیلی اثر داشته در بهره وری نیرو کار که مزد معادل ۲۳ دلار داشته و ۲ دلار بهره وری کمتر از نرخ میانگین دنیا است. در واقع نزدیک به ۲۵ درصد بهره وری نیروی کار ما از دنیا پایین تر است.
محمدی با اشاره به اینکه با عنایت به نظام آموزشی ایران، خلأ مهارتی داریم، افزود: ۷۰ درصد کارفرمایان متناسب با تخصص کار، نیرو انسانی را جذب می کنند و نیروی کار ما گرفتار فقر مهارتی هستند.
وی اظهار نمود: در این خصوص عملا گرفتار فقر مهارتی یا شکاف مهارتی هستیم که باید برای این یک برنامه ریزی ویژه داشته باشیم. این برنامه ریزی از شکل گیری یک نظام چند تکه بوده که می طلبد سیاست گذاری یکپارچه و منجر به نتیجه را ایجاد نماییم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در انتها اظهار داشت: آموزش فنی حرفه ای و سنجش صلاحیت حرفه گذاری چند تکه است که امروز ما با فقر مواجهیم و متاسفانه سهم اعتبارات در فنی و حرفه ای، در هنرستان ها از کل بودجه عمومی کشور کمتر از یک درصد است. همینطور اعتبارات کل این بخش ها به تولید ناخالص ملی کمتر از ۰.۰۲ درصد است. انتظار داریم که نظام آموزشی مهارت محور شود. در واقع فهم مهارتی مطhبق با نیازهای بازار کار باشد.



منبع:

1403/11/03
11:20:03
0.0 / 5
7
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری
مشتریان وفادار، سرمایه بی‌انتهای شما