آموزش مهارت در دوره متوسطه اول در دستور کار آموزش وپرورش است به گزارش ارتباط با مشتری، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش وپرورش اظهار داشت: در دوره متوسطه اول، چه در عرصه کار و فناوری و چه در عرصه های یازده گانه یادگیری، تاکید بر آموزش یک مهارت بصورت ویژه در دستور کار است. به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، امروز یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳ در ادامه سلسله نشست های گفتمان سازی عدالت اجتماعی فراگیر با موضوع «فقرزدایی و رفاه در آئینه آموزش» با حضور و سخنرانی غلامحسین محمدی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، سیدمصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش وپرورش و سیدهادی موسوی نیک عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در محل مؤسسه کار و تامین اجتماعی اجرا شد. سید مصطفی آذرکیش در کارگاه تخصصی سیاست گذاری فقرزدایی و رفاه در آینه آموزش وپرورش با اعلان اینکه اینروزها شاهد اهتمام و حمایت رییس جمهور در راستای توسعه عدالت آموزشی هستیم اظهار داشت: توسعه عدالت آموزشی از دو محور رفع محرومیت فضاهای آموزشی و تحول در پروسه یاددهی و یادگیری بصورت ویژه که منجر به پیشرفت کیفیت آموزش خواهد شد مورد توجه است و برای بهبود کارکردها و عملکرد نظام آموزشی کشور درحال پیگیری است. وی با اعلان اینکه دسترسی به آموزش توسط همه یکی از موارد مورد توجه است اضافه کرد: به تضمین آموزش باکیفیت و رایگان برای دانش آموزان که در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش نیز به آن توجه شده است باید اهتمام ویژه داشت. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش با اعلان اینکه یکی از سیاست های وزارت آموزش وپرورش هم اکنون کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل، کاهش نرخ ترک تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان در همه دوره های تحصیلی است با اولویتی که در قانون برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده، اضافه کرد: کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل با اولویت دوره ابتدایی در فصل ۱۹ و ۲۰ به آن اشاره شده است. آذرکیش با اعلان اینکه پوشش تحصیلی در متوسطه اول حدود ۹۰ درصد و در متوسطه دوم حدود ۸۰ درصد است اظهار داشت: طبق نشانگرهای ارزشیابی که فاکتورهای مربوط به نظام ارزشیابی آموزش و نظام آموزشی را بررسی می کند به این اعداد به عنوان فاکتورهای ارزشیابی یک نظام آموزشی پرداخته شده است. تلاش وزارت آموزش وپرورش و اهتمام رییس جمهور ناظر بر ایجاد برابری آموزشی بیشتر برای فرزندان در مناطق کمتر برخوردار و در مناطق محروم است. وی با اعلان اینکه برابری آموزشی نمادی از همبستگی و وفاق ملی است اضافه کرد: بطور قطع برای همه خانواده ها، فرزندان اصلی ترین و بهترین سرمایه است و سرمایه گذاری برای فرزندان در اولویت نظام تعلیم و تربیت است. در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش وقتی صحبت از آموزش وپرورش می شود، یعنی نهادی فرهنگی و اجتماعی که نظام تعلیم و تربیت را فرایندی تعالی جویانه، یکپارچه، تعاملی و توان بخش فرهنگ عمومی کشور بداند که ناظر بر همین همبستگی ملی است که در برابری آموزشی به آن پرداخته شده است. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش با اعلان اینکه یکی از کارکردهای برابری آموزشی، پیشران در اقتصاد کشور است اضافه کرد: بالاتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هنرجو در هنرستان های فنی حرفه ای و کار دانش در بالاتر از ۷۴۰۰ هنرستان درحال آموزش هستند که در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر آموزش می بینند و هم اکنون بالاتر از ۲۰۷ رشته مهارتی هم در هنرستان های فنی حرفه ای و کار دانش مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش را دارند و به تناسب اقتضائات، شرایط و زیرساخت های هر استان از این رشته ها استفاده می نمایند. آذرکیش با اعلان اینکه در دوره متوسطه اول، چه در عرصه کار و فناوری و چه در عرصه های یازده گانه یادگیری، تاکید بر آموزش یک مهارت بصورت ویژه در دستور کار است اظهار داشت: در متوسطه نظری، در آخر برنامه هفتم توسعه باید برمبنای جدول ۲۰ برنامه هفتم، حدود شش میلیون دانش آموز در یکی از مهارت های شغلی، علمی، فنی، ورزشی و هنری به غیر از هنرستانی ها به این مهارت ها برسند. وی با اعلان اینکه این مستلزم ایجاد زیرساخت هایی است اضافه کرد: ضرورت این است که سهم آموزش وپرورش از بودجه کشور و یا سهم آموزش وپرورش از تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند و می تواند جز مواردی باشد که پیش برنده است. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش با اعلان اینکه اعتقاد داریم برابری های آموزشی خنثی کننده نابرابری های دیگر است اضافه کرد: بدین سبب باید بر با اهمیت ترین عنصر نظام تعلیم و تربیت تمرکز نماییم که تحقق بخش این اهداف در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش معلمان هستند. آذرکیش با اعلان اینکه طبق پیگیری های رییس جمهور و وزارت آموزش و پرورش، توسعه عدالت آموزشی با تأکید بر توانمندسازی معلمان بصورت ویژه در دستور کار است اظهار داشت: پیشرفت توانمندی های حرفه ای و تخصصی معلمان، مدیران و کارشناسان و گروههای توانمندساز در عرصه های ستادی و مناطق در دستور کار است. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش با اعلان اینکه برنامه جدی وزارت آموزش وپرورش کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل است، اضافه کرد: برنامه های مختلفی به صورتی در حال اجرا می باشد، برای کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل ۱۹ دستگاه اجرائی در قوانین کشور هر کدام نقشی و وظیفه ای را برعهده دارند. این دستگاه های اجرائی در کنار هم و با مشارکت آموزش وپرورش می توانند پوشش تحصیلی را در سطح کشور بالا برند و در برابری آموزشی به صورتی مشارکت داشته باشند تا با بوجودآوردن امکانات، فرزندان این سرزمین از آموزش برابر و باکیفیت تر برخوردار شوند و از سواد پایه خواندن نوشتن و حساب بهره مند شوند. آذرکیش با اعلان اینکه خیلی از مؤسسات برای ۶۶ منطقه هدف که جز مناطق لازم در امتداد توجه بیشتر است، تلاش می کنند در کنار تلاش ها، کارها و برنامه هایی که وزارت آموزش وپرورش به آن می پردازد، برنامه هایی را پیگیری کنند، اظهار داشت: آموزش می تواند سبب رشد اقتصادی، کاهش نابرابری، کاهش میزان مرگ ومیر و مادران و نوزادان، ایمنی بیشتر در بلاهای طبیعی و.... اشاره نمود. آذرکیش اظهار داشت: طبق تکلیف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بسط و توسعه و تامین عدالت اجتماعی در مناطق محروم، کمتر برخوردار، عشایری است که با کمک همه عوامل مؤثر در نظام آموزشی می توانیم برابری آموزشی را بیشتر نماییم. در جای جای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش تاکید بر مشارکت نهادهای مختلف و خانواده در راستای آموزش باکیفیت تر دارد. منبع: hcrm.ir 1403/11/01 10:08:50 0.0 / 5 20 تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , اقتصاد , بودجه این مطلب را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط توانمندسازی کلیدواژه دومین همایش ملی دانش بنیان ها نگاهی به مهم ترین چالش های داروخانه ها و داروسازان در خراسان رضوی رقم سبد معیشتی سال جاری نباید کمتر از 26 میلیون تومان باشد بهترین لپ تاپ های گیمینگ بازار نظرات بینندگان در مورد این مطلب لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید = ۳ بعلاوه ۳ ارسال نظر